Träning för Maria Hagström

Lördag
Kan sammanfatta hela passet med ett ord -katastrof! Han verkade coollugn till en början när vi gick runt. Vädret var underbart och jag va laddad för ett superpass!

Vi började trava runt så skulle vi hålla oss på en åttvolt, gick sådär. Knas tuffade på som om självaste hitler jagade oss och sprattlade med bena åt alla håll och kanter. Jag kämpade allt jag kunde för att få igenom mina halvhalter och sanda hans tempo. Tog ca 30-40 min innan han började att lyssna.

Vi tog sedan en paus och jobbade lite med skönkelvikningar åt båda hållen och här skötte han sig superbra! Han hade helt klart lättast att flytta undan höger och lite trixigare med vänster men det gick.

Fortsatte sedan att arbeta han i traven och skulle ta galoppen. Som många av er vet så OM han kickar så gör han det i första fattningen sedan är det lugnt. Denna regeln gällde tydligen inte idag. Första fattningen blev en kick sedan galopp och en vinglig sådan, det tog oss fyra fattningar innan han slutade upp med dumheterna! Bytte varv och där skena han iväg med mig istället och gissa om jag var fly förbannad vid detta laget! Men det var nog uppenbarligen det som krävdes att sätta han på arslet för sedan så tog vi tre varv i galoppen felfritt!

Nej detta passet behöver vi inte minnas!

Att tänka på
• Få igenom halvhalterna, lyssnar han inte gå ner till skritt eller halt.
• Ta tag i han!
• Fortsätt rida på helst i samma gångart även om han dummar sig.
• försök att hitta en mycket bättre Bålstabilitet.
• tänk på att räta upp dig och inte bli framtung/drivande


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback