Gårdagens träning

Fredag
Igår så hade jag och maria en liten hopplektion. Knas skulle få hoppa sina första hinder och jag skulle få hoppa för första gången på ja typ 5 år!!!
 
Vi började med att rida över travbommar och sedan blev det galoppbommar. Fick trycka på lite för att få in en takt till bommen i galoppen och han svarade fint. Jag blev lite passiv ibland och då blev det trasligt. Knas löste detta bra själv även om piloten traslade till det.
 
Sedan tog vi släptåg på svarten och hoppade ett litet hinder på ca 30-40 cm. Knas skötte sig galant och vi fick komma på det igen några gånger för att hitta takten. sedan tog vi ett hinder till efter detta så vi fick lite mer flyt och även det gick bra.
 
Svårigheterna som uppstod vad att knas blev för taggad så de gick inte att trava med han för han stod bara still på stället eller sköt iväg. Det jag fick göra var att fatta galopp och hoppa han så istället. Jag hade då lättare att rama in och att trycka på framåt. Även om det inte direkt behövdes sådä mycket framåt. Vi hade även lite svårt att ramla in i rätt galopp och jag som va supernervös hade görsvårt att känna vilken galopp vi landa i. Sa det till Maria sedan efteråt och hon bara skrattade åt mig! Men som sakt jag va nog så nervös och inne i hoppandet att jag missa de några gånger.
 
När vi skulle hoppa planket så blev de lite mer action i herrn. Första anridnignen så ville han ta en genväg men vi backade tillbaka bandet. Maria ställde sig sedan där och ja fick trycka på rejält och han tog sat så det stod härliga till. Vi var säkerligen över staketet och lite till. Stackaren, heffaklumpen där uppe dunsta ner som en elefant typ. Men vi tog den några gånger så gick det bättre. han överhoppade sig alla gånger men mindre och mindre för var gång.
 
Till slutet gjorde vi en litenbana av alla våra hinder och de gick riktigt bra! blev bara 5 språng för min del men de räckte och blev över. Det var även lite festligt att herrn sög tag i ett hinder som vi inte skulle hoppa och ville ta det med. Dum som jag var så styrde jag unden men nästa gång så hoppar vi det om det inte blir för tokigt.
 
Att tänka på
* Sitt ner och driv, bakåt och fram
* Rama in han
* Trampa ner i samma stigbygel och led med handen efter för rätt galopp
* "hjälp" han med traven när han blir het. Galopp på volt för att sedan ta ner han.
* Han måste fram innan hindret
 
Ska försöka ha hoppträning med maria minst varannan vecka nu så vi får lite mer rutin på detta med.
 
Detta var sist jag hoppade! i ESKILSTUNA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback