Onsdagesn Ridpass

Onsdag
Började att sita upp som vanligt utanför sallet och sedan skritade vi iväg till padocken. Han va lite små spänd på vägen dit då de va mkt "trafik" runtinkring men lugnade sig snabbt. Vi kikade även på den stora nya vattenmattan/graven som låg i padocken med massa vatten i. Han va stencool och tyckte sedan efter ett tag att den va lite fräck.

Maria började som vanligt att longera oss och knas va otroligt mjuk och fin och föll in i en mjuk lugn galopp själv några gånger, detta ficka vstyras för att kunna "jobba på" med traven. Vi tog traven även i andra varvet men här var han mer taggad och drog iväg istället för at lyssna. Halterna ner till skritt gav inte så mycket resultat så vi fick arbeta oss in på mindre volter. Knas tyckte denna iden va kass så han stampa emellanåt med sina ben. Tog även galoppen i båda varven och i vänstervarvet var han stabil och fin dock blir han ostadig i högervarvet och hittar inte riktigt balansen. Det resulterar i att våran volt inte är en volt utan de e väldigt ovalt med hörnen.

Maria skläppte sedan lös oss och jag gjorde om samma sak. Nu var ja dock tvungen att tänka mer på volten och styrningen än innan. Föll in i en mjuk galopp men lite istadig i munnen. Bröt av och tog en snabb feedback med maria och vi konstatera att ja ska va stadig och still med min ytterhand. Gjorde om fattnigen och ja han gick som en klocka. Fick styra in han lite med innerhanden men annars väldigt rund och förvånansvärt bärig.

Vi hade mer trixande för oss i högervarvet som är hans svåraste varv och det märks. Galoppen har mer fart, traven har mer fart och volten är inte rund och svängandet går sisådär bra. Men vi gjorde det och ja fick parera med båda händerna här och höll faktistinte i fegisremmen något allts. Ingen big deal för många men för mig har dessa 3 v(!) varit fruktansvrät lärorika och inte minst sakt så har ja inset att ja kan.

Jag har galoppat lungt och fint på min knas som inte hade en enda tendens till att försöka få av mig och ja hargjort det lungt och fint med ett resultat långt över förväntan och med en stor längtan till nästa ridpass och nästa galopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback