Träning för Maria Hagström

 
 
Måndag
Idag hade Maria Hagström lektion med mig och Knas och tur var väll det! För vie
behövd hjälp med dem köttätare buskarna!
 
Förklarade lite snabbt för Maria var problemet låg och även vad som behövs bland annat befästa skänklarna och flytta förundan dem. 
 
Började att skritta på och första hörnet kommer första problemet. Han genar, skjuter ut bogarna och blir som spagetti. Fick då tipset om att så fort han börjar gå emot så ska ja lägga en liten volt. Jag ska göra detta tills han accepterar min skänkel och går på fint. Det tog några gånger till han förstod vad det var jag ville men sedan gick han på bra längstes långsidan. 
 
Bytte sedan varv till höger och ja då dem dem barnsliga protesterna!! Han hade inga problem i skritten med långsidan det var bara hörnet som va lite läskigt men två tre volter senare så gick han kalasbra! Det största problemet kom i traven! Vi kom an mot långsidan och han tvärvänder! Stannar och vägrar gå framåt, de satt tydligen några köttätande kråkor i buskarna med. Vi gjorde volt på volt på volt. Han tjurade ihopp, blev arg, stegrade sparkade ja massa himla barnsligheter helt enkelt! Gah va arg jag va på han. Men efter 8-10 min envishet från bådas håll gick han faktiskt fram och givck hela långsidan utan problem. Han testade sedan en gång till när vi var där uppe igen men så var de två volter och så gick han på igen. 
 
Eftersom vi arbetade på rätt mycket i både skritt och trav så tog vi bara någon fattning i vardera var i galopp. Festligt att notera är att han är mer "kontrollerbar" i galoppen än i traven och skritten då han ser spöken för de gör han tydligen inte i galoppen. Knashäst!
 
Att minnas!
1. Ta fram innerskänkeln lite för att bli tydligare. Samarbeta med yttrhanden.
2. Koppla loss båda händerna, låt inte innerhanden följa med när du leder med ytter.
3. Går han emot skänkeln gör en liten volt tills dess att han lyssnar
4. Blir han rädd/dum/trotsig gör småvolter från "objektet" tills dess att han går fram.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback