Dagarna två träningspass

Hann inte skriva senaste passet innan ja gjorde ett till så nu får ni en sumering
 
Fredags 10/8
Gick bort till ridhuset för att köra en tömkörning. Började gå runt i båda varven runt hela banan och det va hyfsat varmt där inne men han lyssnade på bra ändå. Förstår inte riktigt vad som är "fel" på han men inomhus har han all fokus på mig och jag kan mer eller mindre be honom om allt.
 
Vi travade på i friskt tempo för att återgå till normaltempo om vartanat. Jag kunde få han till att springa en raksträcka för att sedan ta in han på volt igen och så gjorde vi några gånger. Jag fick hela tiden med bakdelen på honom så han arbetade fin genom hela kroppen vilket var mycket positivt.
 
Bad honom även att komma fram i galopp och fick göra som sist med maria at jag rakstälde han lite precis innan högergaloppen och det gick super! kunde driva på så han sprang på i en bärig form trots sina få muskler och kondition tyckte jag att han löste problemet bra.
 
avslutade när vi låg på topp och han fick trava av i en lägra form och friare tömmar så sträckte han härligt på halsen och kom ner sig bra och fint!
 
Torsdag 16/8
Idag så var det lätt löslongering över hinder som gälde. Tog fram en silletunna idag och la den ner bakom bommen så de blev ett avlångt hinder med sluttning uppåt-bakåt. Första gången han skulle hoppa över blåasmånstret så såg han det inte riktigt fören han va halft över och kasta sig åt sidan på hindret (hur man nu kan missa en blå tunna i grönt gräs?!) Andra gången gick super och han hoppade på bra. Fick biland driva på lite innan hindret för att han skulle lyfta sig och inte dunka i hela tiden. Var perfekt tajmad för mellan hans varje hopp så kunde ja gå fram ändra så rullade han på fint runt i bra tempo. Dock blev han liiiite för het i ena hoppet så när han kommer i ett hörne så går han omkull dock i slowmotion... Va mycket märkligt och se för de va som om han sod upp och la sig ner de gick inte snabbare än så. Helt oberörd reste han sig upp och hoppade hindret som om de va en blanerad vilopaus.
 
Sedan bytte vi håll och han fick in en bra sväng genom att hoppa fram stanna vända hoppa tbx stanna vända osv. så han sprnag bara rakt <-------H------> knäppa häst. i mogon blir det nog en liten promenad tror jag och lördag är planerad ridning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback