Dagens Träning - Viga fan!


Måndag
Ja idag så åkte ja iväg och kpte den där gjorden som passa! Började med att promenara bort med kräket när han hade sadel. Verkad skitloj och almänt "go" så jag och tessan började att småhänga, bröta runt sadeln, öka trycket i stigbygeln å ja ni vet allt de där. Läget verkade hur bra som helst så ja tog och satte över foten och va över honom. Fortfarande stencool sate mig mkt mkt lätt i sadeln fortfarande ingen reaktion. Satte mig lite mer bak i saden å TJOFF sa de! så som ja satt gjorde jag en volt i luften och landade rätt på röven! Tessan stod och gapade och säger " Fy fan va vig han är!".

Då har de lilla kräket ställt sig på frambena och haft röva rätt upp i luften gett mig en rekyl som hette duga så ja gör en mkt fin och helt korekt volt och landar framför han som sakt. Gjorde de ont? Ja som fan men tur att röva är stor så ja landa mjukt.

Vi fick "börja om" och longerade honom som fasen för att få fram de där sista brallarna men nej de kommer inget. hästen är för lat för att bralla! Man såg dock hur sur han va över själva tillställningen så de va bara att jobbar på. Efter en stund fick han även springa inspänd och de va la sådär tyckte han men nödvändigt.

Tog sedan och började hänga på honom igen. denna gången börja vi i MINI steg. Först med bara lite vikt, sedan lite mer osv tills jag låg helt över honom. Han stod snällt stilla men när han inte gillade de vi gjorde så slutade han att andas!? OCh så när han fattat att de inte va så farlit så började han anadas igen. Mysko?!

Vart fall när han va lugn och fin och hade haft mig på ryggen några gånger så nöjde vi oss och gick in.

En liten notering. När ja köpte hästen så sa dem att ja nästa steg i hans utbilning är att rida ut.... ALDRIG att ja hade kunna rida ut på han.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback