Helg av glädje!

I torsdags kväll så åkte jag hem till stenungsund, åkte förbi stallet och pussade lite på prinsen men han inte göra så mkt mer än liten kort longering och så sjäälvklart borstning och lite god mat.

Fredagen ägnade jag åta att gå igenom alla hagar då han har rymt två gånger (finns ingen ström) så till mitt sälskap fick jag Mio bus, vi hittade en stort snår med bara bjömbärsbuskar som vi satte oss i och började mumsa bär! Sedan fick jag återgå till mitt stängslande.

Jag hade sådär lagom roligt ont i fingrarna där man drar tråden typ. Skruvade även in diverse isolatorer som inte funka eller va trasiga och bytte lite tråd här och där. Ståra problemet återstod då vi fortfarande inte hade ström, allt va rätt kopplat och den lilla grejen stod och klicka men inten ström fanns de där.

Hur som haver hoppades vi på att killarna inte skulle rymma så vi sköt på ström-problemet. Jag tog mig en ridtur på han sedan. Tessan hade stroa äran att filma mig så har några småsnuttar vilket är skoj.

Vi har inte ridit sedan ca 2 veckor tillbaka och trodde jag mer eller mindre skule få börja om men mina svängar. men tro på sjävla otto att han va klockren, de gick att svänga hursom. vi gjorde måååånga svängar överalt för att bli lite mjuka och lära. Försöker få lite mer kontakt till bettet genom att ha/försöka ha sträckta tyglar hela tiden. Det är mkt ledande tygeltag fast mindre vikthjälper, jag slipper hänge på sidan för att svänga med andra ord.

Första travfattnignen korvade han ihopp sig som satan och jävlar vilket steg! Höll på att flyga ur sadeln för de va ja bannemig inte berädd på! Förs trodde ja nästan han trava typ över något men när jag fick se filmen så jädrars! I traven gjorde vi inte jätte mkt mest rakspår och så stora voltern. Vi gjorde även ett varvbyte i trav för första gången, blev lite vingligt men han va så duktigt så! Passet va inte så mkt mer än såhär då vi tar allt långsamt!

I lördags ringde stallägaren kl 8 och sa att grannen ringt och sakt att Benny va lös igen. Så de va bara att sätta sig i bilen och åka dit. Dum som han är så hade han gått in i en grushage och stod där och lukta på tjejbajs. Jag stängde bara grinden fodra alla morgonhö och började med att leta elfel. Sagt och gjort skala kablar och jorda och gud vet vad! Glad att jag läst ltie ellära så man vet hur elen går och varför den inte är där man vill att den ska vara!

Fick vart fall en härsans ström i tråden och satte även dit en extra tråd till killarna och en "blindfålla" om han skulle rymma så kommer han in i en annan hage eller i blindfållan som är en sluss typ mellan grindarna. Fick även bytt ännnu mer tråd och de värsta av allt var att trasla upp trådskiten. Satt i 5 timmar med att bara trasla tråd, 500 m traslig eltråd är INTE skoj! Blev inte mkt bättre när det böjade regna! Chardonay fick sig en liten kyss på näsan när han försökte nosa på tråden och Benny gjorde sin gammla hederliga "gräset e grönare på andra sidan" och sträckte sig över och fick en kyss i halsen! Nöj och glad va ja för han har inte rymt sedan dess, peppar peppar!

I söndags så hoppade ja upp på prins igen och fick samma känsla, krävde lite mer tygelkontakt idag med och han svara bra. Trava på lite mer och svängde lite mer. Han har även fått för sig att nä nu räcker det vi tar en paus och stannar. Dock är de inga problem att få igång han efter det utan han går glatt fram. Ja försökte även gasa lite extra på ena långsidan och då föll han in i galopp vilket ja inte var berädd på så de blev bra vingligt stackaren men tre steg  fick vi allt!

Gud denna häst! så himla glad och positiv till allt och lättlärd vilket är guld värt!

Bonudbilder - vissa bilder är från film därav dålig kvalite!


Trav

Trav

Syns knapt men detta va den härliga trav fattningen!

Skritt - dock i "fel" steg

trav

Skjuta ifrån rejält med bakbena ska man!

<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback