Fodringar

Idag så har ja inte gjort allt för mkt vi hade ett stallmöte idag om lite olika saker diskuterade även det här med fodringar. Jag är av åsikten många smågivor utspridda under dagen är de bästa sitället för att ge färre och större. självklart är detta svårt men att göra många gånger men det är definitivt inte omöjligt. Ser helst att de är minst 4 fodringar dagen alltså morgon, lunch, middag och kväll. På gunanrskäl där jag stod hade vi även ett 18-19 mål. som gavs mellan 18-19 innan kvällen som kom kl 21. SUPER!

I nuvarande stallet har vi dock bara morogn, lunch och kväll. Jag och en tjej till har bestämt att hjälpas åt att fodra våra två middagsmataten. Vi hade dock sett att alla hjälptes åt med detta. Tyvärr så va de lite si och så på den meningen. Hur gör ni helst?

Det kom även upp en till punkt på fodringen som ja tyckte va MYCKET viktig och det är morogn och kvällsfodringen, eller snarare de fodringar som innehåller kraftfoder.  Jag anser att man skall först fodra höt vänta en stund och sedan ge kraften och att ALLTID fodra hästarna i samma ordning. fördel hästarna kastar inte i sig kraften, de blir lugnare vid fodringen, hästarna minskar risken för foderstruosförstoppning. Detta kommer antagligen gå igenom jag skall idag skriva en liten not på de och sätt aupp i stallet.

Hur gör ni i era stall med fodringarna? Vill ni ändra på något? Hur ser de idealiska "dagen" ut för er?

Bonusbild


Prinsen avnjuter sitt Lunchö i hagen!


Kommentarer
Pillan säger:

Hej :)

Man SKA alltid fodra grovfodret först, sedan kraftfodret och för hästarnas bästa så ska dom ju absolut ha mindre givor men oftare. Så jag håller med dej helt och hållet! :)

Vi ger alltid grovfodret före kraftfodret och vi försöker också dela upp flera mål under dagen. Än så länge går våra i stooooooora gräshagar så nu får dom inte mål såå ofta ;)

(Btw, jättesnygg häst du skaffat dej! )

Hälsn. Pillan

2010-10-17 | 21:08:35
Bloggadress: http://pillllans.bloggplatsen.se
ellinor sjöberg [mitt liv / min blogg ] säger:

otroligt vacker häst! :')

2010-10-18 | 20:18:33
Bloggadress: http://ellinorsjoberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback