Bett

Gud denna djungel är ju lika stor som sadeldjungeln. Just nu rider ja på ett spregnger kk ultra som är 13cm men eftersom han har lite svårt att sänga så vill ja nu testa med bettskivor. Bettet har en tendens att glida genom hela munnen och det är inte riktigt det jag vill. Har även läst ltie på nätet att novabetten ska vara bra för unghästar. Så skall till affären i morgon och se om ja kan låna ngt och testa.

I morgon blir det nog att dra fram de bett jag har och vet storlekarna på och testa om. Vet hur de skall sitta men har nog för stort bett. Mindre skoj eftersom de kosta röv!

Han har haft tre olika bett i munnen, ett vanligt två delat som va rätt så tjockt. Ingen vidare hit då han skaka mkt på huvudet. Har inte en aning om vad de va för storlek. hade de ändå bara på vid "inväjningen". Sedan fick han ett tredelat mässingbett som va 12,5 gick också där då han skaka mkt på huvudet. Efter de så bytte ja till sprenger 13 och skaknigarna slutade men svägnigarna e bra ibland dåliga ibland och så är bettet antagligen för stort. Allt skall kontrolmätas i morgon.

Vad har ni för bett och varför?




                                                   sprengerbettet som han har nu



novabettet


Kommentarer
Pillan säger:

Håller med om att det är en djungel även med bett.

Jag rider oftast på tredelat sweet iron bett med kopparinlägg (just iron med koppar sägs ha lugnande effekt och enligt mej funkar det bra)Tvådelat bett använder jag aldrig då det inte är ergonomiskt för munnen utan tre delat är bättre utformat och därav snällare. Sen har jag i hoppningen och även under blåsiga uteritter då Calle blir STARK, ett kimblewickbett. För det är skarpare men fortfarande "snällt" och han funkar toppen på det.

Nova bett hade jag en kort period till Calle då han var unghäst men tyckte inte det funka bra på honom. Han "hängde" sej i det. Men som sagt, det är ju så olika. Hur som haver, lycka till i bett letandet :) Mvh Pillan

2010-10-24 | 17:21:53
Bloggadress: http://pillllans.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback