Saknad!

Satt precis och tittade igenom lite bilder på Aliss och mig och jag måste erkänna att jag saknar henne rätt mkt faktist. Just denna ärligheten som hon har när hon gör ngt och när hon litade på mig till hundatio! Tänkte jag skulle berätta lite om våra år tillsammans.

Det började med att jag hade jobbat hela sommaren och red då nettans fina häst Cherry Waley som är travare hon med. I mitten av september hade  nettan fått ett brev från Cristian att han hade en häst tillsalu för samma summa som Cherry och han undra om hon ville köpa. Nettan som då redan hade hästar i massor tänkte på mig. Först så var tanken att nä ja ska inte ha häst, fast hon va billig.

Jag och nettan besöt oss för att vart fall åka och titta. Skulle de va något att ha så fick vi ta de då. Så vi åkte och tittade på henne den 15 september 2007. Vi prata lite med Christian och jag kelade med henne. Vi bestämde även träff om två dagar alltså den 17 för provridnig.

Onsdagen kom och vi åkte dit och testade liltjejen. Nettan ledde mig runt då vi inte viste hur mkt hon kunde och jo sutten var hon på så jag gjorde lite grejer från marken och det kickade direkt! Pappa skulle även komma och titta på henne men eftersom de inte var/är någon motagning där ute i skogen så åkte han förbi oss 2 gågner. Det sluta med att Christian fick rida efter honom en gång (han tränade sin cloetta just då). Pappa som inte är hästvan tyckte färgen va bra men skulle ja verkligen ha häst?

Jag sprudlade av gädje och viste att denna hästen skulle ja ha! I bilen på hemvägen så gick käften i ett på mig och nettan om denna underbara häst! Vi diskutera foder och stall och ALLT!

När ja sedan kom hem satte jag mig i bilen tillsamans med Karin och vi åkte runt och började leta stall. Vi var överallt! Åkte Bland annat till Linda men det var ingen hemma så ja kikade på brevlådan vad hon hette och kollade upp telefonkatalogen. Ringde på kvällen och jag och Linda bestämde träff dagen efter kl 12.

Minns jätte tydlig när ja träffa Linda. Hon spruta glädje och visade runt mig och ja tyckte de va jätte fint och jag var välkommen omg. Så kvällen den 19 Karins födelsedag så spånade vi upp och gjorde fint.

Måste jag säga att ja inte kunde sova denna natten mellan 19 och 20 september? Mamma fyllde år så grattade henne sedan bar de av till ridsportsaffären med karin, jag hade INGET till henne juh! Vi köpte en ljusgrön grimma och några borsta + müsli.

Kl 1500 så var jag hemma hos chistian och hans pappa för att de skulle köra hem sessan. De hade sakt att hon va svårlastad men vi traskade på som aldrig för. Mitt upp i allt när alla var lastade och klara (jag åkte bakom transporten) så stannar Christian och kommer springande, JÄVLKAR vi glömde pappa! och eftersom detta är världens smaaste grusväg så var de bara för mig att backa de 2,5 km som vi kört för långt och hämta upp han.

När aliss hade varit hos mig några dagar så började vi gå promenader runtom, jag hade ingen sadel så kunde inte rida. 2 veckor efter ankomsten haed jag nettan och Eve bestämt en resa till ullared för här skulle de SCHOPPAS! Min vagn höll på att sväma över av prylar, jag hade juh ingenting förutom min grimma och gröna borste.

Jag fick efter ett tag så fick ja min sadel och vi började rida. Tyvärr minns ja faktist inte första ridturen men ja minns däremot första traven.

Hela stallet hade bestämt sig för att rida ut mot hallerna. jag och Lotta red sist och linda som va längst fram undra om vi skulle trava. Jag sa till lotta att ja aldrig travat på aliss och viste inte hur hon skulle reagera så om de skulle vara något så stannar hon med.

Aliss krullaihoppsig och trava på som aldrig förr, jag var överlycklig för hon va den lugnaste hästen av alla! Även när Olle gjorde världens språng och jossan flög som en vante ner i diket!

Vi red på och arbetade rätt mkt i trav och skritt. Jag longerade henne i galoppen men de va inte helt lätt då hon gärna genade i volten.  Ja satte sakta men säkert igång henne och konditionen.

Jag åkte till USA över jul och nyåra och då belv hon stående och vi fick sätta igång sakta men säkert igen efter jul. Allt gick långsamt då hon hade varit ståeende pga en senskada från travet men som va urläkt dock ville ja ta de säkra före de osäkrta.

Efter jul så självkalrt en månad senare så bröt ja lilfingret när ja skulle ta in "käringarna" och fick gips i 4 veckor. Kan säga att ridningen gick mindre bra, men ja red med gipset!

Efter ytterligeare en igångstättninge och min läkning var klar så började vi sakta men säkert fästa galoppen. Vi höll oss på Stora A volten och varnade resten av människorna som va i ridhuset att vi skulle galoppera. Detta gick nämligen i 210 km/h och vi låg som ett svart sträck i ridhuset, men vi galoperade! Att galoppa på fyrkanstpåret var uteslutet då hon föll in i travtrav så de kunde det inte bli utan vi fick sakta men säkert "ägga" ut volen som ja kallade det.

tillslut så gick det att hålla galoppen på fyrkantsspåret men de gick fortfarande i 210! Vi hade även brjat träna för linda och hon envisades med sina volter och öka traven utan att få travartrav och hålla min ytteraxel bakåt. Gud va skoj det var att träna för henne!

Sommaren kom och de va första sommaren med häst! Jag och maria hade skitskoj och vi red bort till bäcken var och varannan dag och badade med hästarna och hade allmänt skoj.

Till hösten så startade jag min första tävling med Aliss, tyvärr va den helt misslyckad och jag var jätte missnöjd. Allt var mitt fel då ja va dålgit föreberd och hade hoppats på för mkt.

När ja väl fått smak på de där att tävla så började jag började anmäla mig till några mer tävlingar och alla gick med delade resultat. Jag yckades däremot alltid att få högre % i de svårare klasserna än i de lätta.

Jag kom in på skola i Eskilstuna och tog hjärtat med mig. Hon stormtrivdes med sin nya kompis ronja i hagen och jag började träna mer på alvar. Vi hade nu fått mer kontoll på galoppen och enkla byten va baggis för henne så vi började sätta den fövände galoppen. jösses vad duktig hon va! Jag bara rös när vi  kunde rida i en 8 flera varv i rad!

Rebeccas supersnälla mamma hjälpte mig med hoppnigen och vi började även utvecklas mer där. Efter jul 2010 så börjde jag inse att de här med tävling och träning är skitskoj och det är det jag vill göra. Tyvärr så insåg jag även i samma veva att det var ute i skogen och galoppbanan som hon trivdes allra bäst! Hon älskade att galoppa ute och även att bara få sträcka ut i travartrav på en grusväg va något som hon bara var het totalt lycklig av.

Att inse detta och börja överväga om ja ska sänka mina krva p åmig och "nöja mig" med min utbilningskala och behålla min bästa vän eller om ja skulle sälja va inte helt lätt. Jag och Rebecca dividerade över 1 månad hur ja skulle göra. Jag insåg att jag inte är den ända människan i sverige som kan tanhand om min tant så som jag kan och började skriva på en annons.

GUUUD! detta bland de svåraste jag gjort! Här skulle jag skriva en annons på min häst min bästa kompis och jag, jag skulle svika henne. Henne som ja då den 20 September 2007 lovat att vara med tills sista andetaget!

Det var många gånger som ja va inne på annonsen och ville tabort den för ja ångrat mig...

Så ringde Ylva. Hon va superpositiv i rösten och vi pratade länge, hon delade samma åsikt som jag och vi bestämde att hon skulle provrida.

Dagen innan provridninge så jobbade sig aliss fruktansvärt mkt, inget satt vi kunde inte galoppera och traven va bara fel fel fel. Idag så vet ja att de va min nervositet över morgondagen.

Bara några minuter innan provridningen så höll ja på att dö, jag ville itne detta hur kunde ja! Men så kom ylva, vi pratade och hon va supertrevlig och rebecca va vid min sida hela tiden.

Provridningen som även var sista ridturen för mig gick super. Vi arbetade lätt i traven och galopperade på övre volterna då de var lektion på den nedre. hon gjorde sina enkla byten KLOCKRENT och galoppen va lung samlad och rund. PRecis så fantastik som hon är!

Ylva hoppa upp och va lite osäker då aliss är känslig men det gick bättre och bättre för varje varv och vi vågade även p åoss lite trav. Sedan hoppade Ylvas kusin upp (12 år) och red hon tog även galoppen som då var ofrivillig men vi galopperade på och hon va mjuk och fin i handen och de såg fantastikt fint ut!

efter att de åkt tror ja de tog 20 min innan ylva ringde igen och undra om hon fick köpa? Ja å resultatet det vet ni ju.

Jag har en plats i hjärtat för denna fantastiska häst som ingen kan ersätta! Vill så gärna hällsapå men de e så långt bort. Har lovat mig själv och aliss att jag kommer göra de. Ska bar få tid och tummen ur!

Min fina fina svarta diamant!

























Resan till Eskilstuna första gången. Här på ÖBs parkering 25 min från Eskilstuna



Hoppträning mer Rebecca

Sista tävlingen tillsammans LB:0

Sista Tävlingen Tillsammans LB:0

Såhär brukar man hitta henne i hagen

MEd lite tvål och vatten blir man såhär ren och fin! <3

I väntan på Besiktningen

Aliss hos nya ägarna <3


Kommentarer
Anonym säger:

vad fint du har skrivit. . . nästan som en liten roman ! /tessan

2010-11-03 | 23:06:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback