Täcken...

Eftersom vintern kommer nu och jag precis ringde Sagisen och fråga om hon kunde ta av Benny täcket och de nu 10 min senare bara vräker ner regn, inte alls dåligt samvete nej nej. Man har juh smått börjat med att planera sina täcken efter väder!

Bog skva är något som Aliss fick mycket av, oavsett vilka mängder pälsglans och bogskydd och gud vet vad som jag använde. Denna vinterna var hon dock mycket finare i pälsen. Vi hade en någotlunda varmt stall så ibland täckte det med ett tunt täcke eller liknande.

Har tittat lite på olika modeller och vissa lösningar känns himla smarta medans vissa är grymt fina.


Detta täcket är utskärt för "armvecken" så att de smiter åt under magen men hänger löst ner på bena en bit. Smart lösning men hur blir de om man har en häst som är kiklig på magen? tänkt på om de viker sig tyget uppåt lixom. Rambo Fly buster

Detta täcket är en storsäljare och är omtyckt vad jag har hört. här valde man istället för bogveck har man klippt ut vid armvecket. Tycker fortfarande de blir ett dumt tryck på boken. HW Amigo Lite


Detta täcket däremot har bogvecket BAKOM bogpladen och går ända upp mot manken. Denna lösningen tyckte jag va supersmart och avlastar bogarna mest, frågan är då bara hur manken påverkas? Har bara sett att det är HW som tillverkar dessa täcken och detta gick löst på 3649:- Typ en sista minuten till turkiet 1 vecka. HW Rambo Optimo.


Denna modellen på bogveck är vanligast och funkar hyffsat, vecken skall kunna vecklas ut ganska mkt och sitta i bra höjd. Shires StormCheeta


En hel vetenskap om de här med täcken och dess utformnig.

 


Kommentarer
Jenka säger:

HW täckena är bra. Har aldrig haft häst med skav från sådant täcke. Finns ju en modell med en slags kryss knäppning fram som Chiefen har. Ska avlasta bogar.

2010-09-09 | 21:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback