Dyr ponni!

Hej!

Dagen börja att jag åkte iväg till Solna för att lämna tillbaka en sadel som ja lånat hos Sadelmagasinet. Tyvärr så tyckte jag inte att den va ngt bra att sitta i för mig så nu fortsätter jag att leta i hopp om att den rätte dyker upp snart. Annars får jag tävla i hoppsadeln inte mer med det.

Åkte sedan till stallet och skulle rida sessan! De va dressyrpass på schemat idag och jag skulle pröva rida me vikter på bena för att slappna av bättre i knäna. Gissa om det funka! hästen gick som en klocka. jag kom ner som jag ville och kunde arbete henne galant. Svarade på alla mina hjälper och gissa om jag va glad när ja satt där.

Passet bestod av tre delar. Uppvärmingen jobbar jag alltid lika dant - skrittar på långa tyglar minst 10 min sedan tar ja upp henne lite för att börja med lösgörande arbete som består av mycket mycket volter, kan även lägga in sidvärsrörelser om jag tycker att hon svarar bra. Här känner ja hur dagsformen är och beroende på den så får man anpassa lösgörandet. sedan börjar jag trava igång henne i lång och låg form, försöker även här att undivka rakspår så mkt som möjligt då ja vill ha henne mjuk som smör. Dock kan ja lägga in någon ökning här och där.

Efter de så komme sjävla arbetspasset. Jag höjer formen samt kraven på arbetet. Kan lägga in pass så som övergångar, skänkelvikningar, galoppfattningar, samlingar - ökningar osv. även om jag bestämmer mig för en sak att träna på så lägger ja även in ngt annat  emellan för att inte bli "tjatig".

När jag känner mig nöjd och "färdig jobbad" så travar jag av henne i samma form som jag började passet altså lång och låg, här kan hon bli lite springin så för mig är de viktigt att hon lyssnar. Hon skall få sträkca ut sig men inte springa bort typ. och avslutar med skritt så klart.


Dagens arbetspass bestod mycket av övergångar och sidvärtsrörelser. Fick även in lite förvänd galopp som nu nästan nästan nästan sitter. hon börjar vart fall förstå vad jag är ute efter och bryter istället när matte uppe på ryggen glömmer att hålla om.

Ikväll kommer prinsen hem till mig vilket är mycket uppskattat! Dock inte av min kära Rebecca som vill ha mig för sig själv men de får vi lösa ändå. Ska laga lite god mat tänkte jag och sedan kanske det blir en mysig kvällspromenad.

Ska även fösöka flörta lite med polisen och kolla om han vill fotografera i morgon, om han gör de så lovar ja att uppdatera med bilder.


Bonusbild


Ha de bäst alla / T


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback