Träning för Peter Härnstam

Tisdag
Vi började lite med att gå ingeom det som vi gjorde sist vi tränade. Det var trotsallt nästan 1,5 månad sedan. Det gick helt klart bättre att ställa idag och han svarade bättre för innerskänkeln. Vi fick variera voltspåret lite med att rida runt på fyrkanten både innanför och på spåret. Tempot skulle inte vara för eldigt eller långsamt.
 
Jag fick även order om att korta upp han mer samt att ha en bättre kontakt med tyglarna och munnen. Har en tendens att falla isär lite och bli glappig. Har märkt detta mycket i min ridning då jag gärna blir slapp i handen och inte ger honom något stöd.
 
Peter tyckte även jag skulle ha gramanen som ett stöd för oss båda att hitta rätt läge nu i början ett tag då han är lite spratlig och ostabil.
 
Jag måste fortfarande tänka på att se min väg bättre och itne rida där han vill gå. Det har blivit bättre i vänstervaret men i höger har ja en tendens att bara åka med vilket kanske inte är så effektivt.
  
Att tänka på
- Korta tygeln och ha ett jämt stöd
- Framför allt ha ett stöd
- Rid lätt för att hitta tempot, sedan sitta
- Han får inte gå så hastigt i galoppen
- Rör mig inte ur fläcken när vi fattar galopp
- Blir han stisig så återgå till traven och gör om
- Titta vart du ska!
- Nogranare vägar
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback