Träning för Peter Härnstam

Tisdag

Knas kändes fin, hade lite samma tänk i uppvärmingen idag som i går. Dock blev han lite spänd av någon konstig anledning men vi jobabde på bra. Han var hyfsat loss för mig i hövervarvet men inte helt igenom.
 
När Peter kom så berättade jag för honom om "problemet" med blåsor på fingrar och att han gärna går utåtställd i hövervarvet. Vi började direkt med att jobba med att få loss han och svara för min innerskänkel. Det som blir lite svårt för oss här är ju att han ramlar in för mig och inte riktigt kan släppa igenom. Det vi gjorde då var att jag saktade av till skritt slyttade ut han samtidigt som jag böjde in honom och försökte få loss. När han var loss så börjar jag trava och så jobbar ajg lika dant där. Saktar av till skritt och flyttar ut. 
 
jobbade på lite såhär en stund och sedan bytte vi övning och flyttade istället på en annan linje och gjorde då skänkelvikningar på förlängda hörnlinjen. detta gick mycket bättre än sist och för att få bättre tvärning i traven här så gjorde vi en skänkelvikning längsmed långsidan och hade då sargen som en broms och kunde tvära hela vägen. Gjorde detta i skritt först för att få han att bara förstå övningen och sedan i trav.
 
Fick även arbeta hela tiden med att sitta ner i traven. Vissa studner gick bättre än andra men överlag så satt jag ner nästan hela passet. 
 
I galoppen får vi lite samma problem med högervarvet men inte lika markant som i traven. Det jag blir mest arg över är att det är mitt fel att han är så stark i höger som han är då jag inte korigerat detta innan utan gör det nu och då måste jag jobbat som en liten idiot för att få det rätt igen. Men som peter sa så är det ju inte någon katastrof då alla hästar egentligen har svårigheter. 
 
Att tänka på
* Sitt ner! Det är bara att sitta, sitta och sitta. Kommer inte bli lättare för att jag väntar
* Va still i handen när jag sitter
* Luta mig lite mer bakåt, inte framåt. 
* Tvära mot ett "stopp", staketkanten eller liknande.
* Han ska inte tvära när han går rakt. tvära bara på komando.
* Få loss på innerhanden genom att flytta ut han. 
* Led med ytter för att förstärka innerskänkelns uppgift.
* Variera trav-skritt-trav
* Bli jämnare i övergångarna
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback