Min åsikt - ordbetydelse

Jag har länge stört mig på hur många definerar ordet tömköra. Många använder detta ordet i tid och otid för att 1. dem vet inte vad det innebär 2. det är bättre att tömköra än longera.
 
Ja vad är det då jag stör mig på? Jo det är väldigt många som säger att dem ska tömköra när dem i själva verket tar inspänningar och longerar hästen på böjt spår. Absolut inget fel i det, bara man värmer upp hästen INNAN man spänner på inspänningarna. Detta är för mig att longera hästen.
 
Att tömköra hästen så har man tömmar fästa i bettet och till de en gjord som man använder sig av. Man kan då välja om man kör på börjt spår eller rakt spår.  Här kör man hästen lika dant som om man skulle suttit på ryggen. Alltså tömköra för mig är ett bättre allternativ till att få hästen arbetad utan att rida den.
 
Själv så tycker jag att longering kan man göra innan varje ridpass på en yngre häst eller en bralloman. Man kan longera över hinder för att få ett lättare jobb gjort. Ja egentligen närsom när hästen behöver lättare motion.
 
Tömkörning används när man inte sitter upp men ändå får hästen arbetad.
 
Longering
Töm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback