Träning för Peter Härnstam

Tisdag
Då knas har bättre kondis så kunde jag nu värma upp lite bättre inför detta passet än vanligtvis. Tur va väl det, för all tid jag behövde med Peter behövdes!

Vi gick igenom lite vad som hänt sedan sist och jag nämnde lite lätt att jag har haft svårt med böjning och ställning i högervarvet eftersom han inte svarar för den skänkeln ordentligt.

Vi arbetade egentligen hela passet i trav på volt med övergångar och framförallt att han skulle gå ställd inåt men fortsätta runt på volten och följa min skänkel.

Jag skulle i avsaktningarna ställa inåt och sedan flytta ut han samtidigt för högerskänkeln. Jag får lov att visa han vägen men han får inte under några omständigheter titta utåt eller snirkla in på en liten volt. 

Tror inte jag behöver nämna att efter ett tag, typ två varv, så var knashästen fly förbannad över varför jag tog i högertygeln men ville att han skulle fortsätta gå åt vänster. Detta resulterade självklart i vissa protester så som att testa galoppera på stället, skjuta av matte, piffens och en salig blandning av studs å fräs på stället. Samtidigt som man försöker klamra sig fast så har man en Peter som säger åt en att för Guds skull inte släppa ställningen åt höger! 

När vi bytte varv emellanåt till vänster så fick jag istället då tänka på att ha han mer rak och i ett lugnare tempo. Takten måste bli mer vilande för att vi ska kunna jobba på framåt. Men här kändes han väldigt bra.

Att tänka på
Vänster varv 
- ha han mer rakställd på volten
- takt före tempo, låt han vila på steget
Höger varv
- forma han runt skänkeln i avsaktningarna
- beröm men klappa INTE, jag tappar allt jag kämpat för
- flytta ut han för skänkeln och med ledande tygel
- låt han inte rusa
- ha ställning inåt hela tiden 
- hitta volten




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback