Träning för Peter Härnstam

Tisdag
Jag var lite nervös idag då jag inte fick longerat skithästen innan jag satt upp men lillen som var med mig hade mig på lina den första traven för säkerhetsskull. Vill ju inte upprepa våran bravader som vi gjorde sist så det var mest en säkerhet. 
 
Började med att berätta för peter lite kort om våra små framsteg och även våra problem. Han ville titta lite på oss och några saker var uppenbara för mig med bara att ja inte fått det på pränt. Började med att rida fram fram fram, knas har dragit bena bakom sig de sista och vi fick skruva upp tempot lite idag. Jag kände ett bättre sug i munnen på han vilket i sin tur gjorde att jag fick en jämnare och ärligare kontakt i handen. 
 
genom att ha ett högre tempo blev han inte så hakig i sitt steg vilket han kan bli ibland och vi jobbade även lite med ställningen. Det fanns en hel del läskigheter men vi försökte så gott som möjligt att undvika stora hopp och rädda hästar genom att förska ha han lite mer ärlig på innertygeln och lyhörd på innerskänkeln. 
 
Vi föll sedan in i galopp och fortsatte jobba där. Även här gällde det att ha ett friskare tempo än vad vi haft och jag kunde faktiskt trycka ner mig i sadeln och sitta rida och driva på ett korekt sätt, och får ja säga det själv så hade ja en väldigt bra och stabil sits i just detta momentet. Vi fick även övervinna en rädsla och de va att dudnra på hela långsidan brevid läktaren där knas och jag har delade åsikter om läktaren är farlige eller inte. Det gick bra men kasnke även för att det inte var någon på läktaren som kunde äta upp oss. 
 
Vi varvbyte så har ja lite mer svårt att klämma ner mig i hans galopp då denna blir rundare här och även större, han får mer fart och jag måste jobba mer med mitt ytterben (vänster) som många gånger så fick peter se vårat problem med bogen som flög iväg vid trötthet och ja vi löste de och blev lite bättre men inte fullt bra. Men det beror mycket på trött häst och trött ryttare. Jag måste dock möta upp tidigare och TITTA vart ja ska inte ner i manen de hjälper inte och så får ja fasiken inte ge mig. 
 
Ett mycket ögonöppnade pass fast många saker var uppenbara och nästan självkara innan ja började så kändes det bra. Jag fick många aha upplevelser om hur det ska kännas som ryttare och även hur ja kan bete mig.
 
Att tänka på
* Ha ett friskare tempo i traven så att han inte börjar leta spöken utan koncetrerar sig på mina komandon
* ha ett jämt sug i bettet på båda tyglarna det i sin tur leder till bra handförelse 
* Faller han in i galopp låt han galoppera lite för att avdramatisera själva fattnignen
* Möt upp med ytterskänekln mot innertygeln och var besämd när bogen faller ut
* Titta dit du ska, det hjälper min kropp att styra 
* Det är förbaskat skoj att rida!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback