Dagens pass

Tisdag
Ja, ni läste rätt gav han vila igår då jag var för trött när ja kom hem och satsade istället på ett lösgörande pass idag.
 
Fokus vid uppvärmningen idag låg på att få fram han i skritten och kunna böja inåt, påbörja en öppna. Gjorde mycket volter för att få loss han och förstå min högerskänkel (inner) utan att börja takta, piaffa eller skjuta. De gick bra tills vi kom till långsidan. Så fort ja lägger an innerskänkeln så samlar han sig och börjar piaffa, när jag trycker på han så skjuter han eller ställer sig. Maria tipsade om att bibehålla kontakten INTE ge efter i tygeln och att fortsätta driva framåt ev in på en liten volt för att hitta tillbaka till skrittakten.
 
Detta funkade super och vi traglade detta några gånger. i vänstervarvet har vi inte alls detta problemet utan här är det mer att han har svårt att balancera upp sig och få till tvärningen lika mycket som i anda varvet. Vi jobbar vidare på detta.
 
Fortsatte sedan med samma arbete i traven och även här mycket volter där jag flyttade han för skänklarna in och ut. Gick superbra! Satt även ner mycket idag för att få in balans, styrka och takt på oss båda. Jag kund einverka på han och han gick mer avslappnat.
 
Då jag arbetade mycket med traven så tog vi bara lite galopp och fick till en klockren fattning samt att han skötte sig super i arbetet där jag bad om samma sak. ställning inåt.
 
Vi var båda lagom svettiga efter 50 intensiva minuter! får se om jag dressyrar i morgon eller om jag rider ut en sväng. Filmade lite i traven så ska se om ja kan göra några skärmdumpar i kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback