appråpå finmaskiga hönät

Läste precis en sammanfattning på en studie som gjorts på SLU av några studenter som studerade det här med finmaskiga hönät. ORkade inte gå igenom hela arbetet men läste som sakt slutsatsen. Måste säga att jag blev överaskad över vad dem kom fram till.
 
Frågeställningen var självkart om det tog längre tid för hästen att äta och även arbetet för människan. Som de flesta tror och även jag så är de ju då att hästen ska äta längre och arbetet är nästintill samma, lite bökigare. Jag har själv alltid trot att hönätet ska förlänga ättiden med nästan det dubbla men shi fick jag.
 
HÄR är HELA studien och HÄR är REFERATET.
 
För er som inte orkar läsa hela så kan jag göra en ännu kortare resume.
 
Arbetstiden är betydliget mycket längre och bökigare. i stuiden som gjordes så fördedrog 69% av dem de gamla hederliga sättet, höpåsar rätt ut på "golvet"
 
Ättiden då, den som igentligen är mest interesant. Jo den förlängdes bara med 12-17 % på ett dygn!!! alltså om hästen äter säg 4 h om dagen så förlängdes ättiden med ca 28 min. Äter dem kvällsmaten på 1 h så får dem tugga i sig ca 6 min extra i snitt... På vissa märktes det inget alls... Tänkevärt helt klart.

Kommentarer
Linda H säger:

Fast betydligt mer "krångligare" att packa i vanliga hönät, eller att mocka ut hälften av höt dagen efter, än att lägga i ett sånt nät om man har en grisig häst ;)

2013-06-09 | 15:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback