Dagens Ridpass

Lördag
Fick speciallhjälp med att förbereda knashästen idag. Jonathan och hans pappa + sälskap var på besök innan och muta med lite äpplen och hjälpte till att borsta.
 
Såg på han redan när ja började longera han i traven att han hade en bomb i sig, mycket riktigt efter första fattningen till galopp så tror ja han studsade runt två varv på volten innan det blev galopp i ett lungt tempo. Gjorde här 5 regeln som alltid och de kom inget mer i det varvet. Bytte varv och gav samma hjälp där för galopp och ja där va vi lite mer intensiva i bakutsparkarna när han sprang på lungt och fint kom dem inte mer än man såg att han ladda så gav man en smackning så for han i väg i en luftserie. Knas häst... 5 regenl och sedan fokus på att hitta en avslapnad fin trav.
 
Satte upp och kände av lite, jobbade mycket i skritten med att flytta för skänkeln och i vänstervarvet så börjar han bli såpass duktig att vi snart kan börja öva på bakdelsvändningar då han är såpass med på noterna. I högervarvet har han det mycket svårare han lyssnar bra men jag måste rama in han och få han sätta fokus på mig på ett helt annat sätt då han gärna på den öppna delen på volten går iväg åt andra hållet och slår sig fri. Vi fick även jobba med detta i traven just i högervarvet för han uppenbarligen vill smita undan för han tycker att de är jobbigt.
 
I vänstervarvet så går han som en klocka. Jag kan bli lite passiv och sätter inga krav här vilket inte är bra. Så för att aktivera lite så jobbade vi med rakställningen och snett igen. När vi red snett igenom idag så hade ja lite svårt att få han helt rak då han gärna slingrar sig men vi blev bättre på det mot slutet.
 
Vi tog även lite galopp iadg med då han kändes lugn och underlaget va inte toppen men de tillät lite. Han blir gärna springig och då tappar ja balansen vilekt i sin tur leder till att de blir inget vettigt gjort. Men ja försökte komma ner och bli rakare i min sits så ja inte lutar mig framåt för mycket. I hövervarvet så kom ju självkart problemet med bogen med men när ja satte mig och jobba som fasiken och gav mig självaste fan på att han inte fick springa iväg så gjorde han en kalasbra volt! så tog klappa han massor och muta med godis.
 
Tog några bilder med självutlösaren, blev la sådär men ja  bättre de än inga bilder. Å juste tränset, det var de som låg i påsen. Skrittäcket de va de bruna ja köpte igår.
 
 
inte lättaste att ta kort på...
 

Kommentarer
JennyM säger:

Ja men tokarp kanske man skulle åka till. Rida LDn iallafall ;)

Det är ju säkert Frasse som dömmer och hon är ju toppen!

Så tråkigt när dom är jobbiga att lasta, det blir ju lite mer omständigt. Jag vet inte vad du provat men jag skulle prova att ställa transporten så du kan träna ganska intensivt och göra det med en hungrig häst som får sin mat där inne, sedan gå ut. Så gjorde jag när Dino var liten :) Plus att då behöver man förhoppningsvis inte vara så stressad heller.. För det är bara när han ska på som det är jobbigt? Inte när han körs?

Ja imorgon, eller ja idag då, ska jag till ortopeden så jag hoppas jag får veta mer hur dom tänkt då. Nu vet jag ingenting alls, men något måste dom ju göra!

2013-02-25 | 00:47:49
Bloggadress: http://jmdressyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback