Träning för Maria Hagström

Lördag
Började longera han och han hade enormt mycket att titta på! Vi red på ridskolans stora utebana som är minst 50x70 eller liknande. Som om inte den miljöträningen var nog så hade klubben fixardag vilket innebar ca 50 personer som rörde sig runtomkring och fixade med hagar, stängsel, gräsmattor och liknande. Willys reaktion = noll.

Började att värma upp med många serpentiner jag skulle göra volter varsin och fokus låg på att han skulle vänta på mina signaler och inte dundra iväg i en snygg volt bara för att han ville och kunde. Gick helt azum i början och ja va supernöjd! Maria gillade hur ja tänkte och hur ja parerade upp han.

Sedan kom problemet när vi lämnade tryggzonen och gick till mitten av padocken. Bogen flög all värdens väg och jag fick testa på lite olika lösningar. Idag var högervarvet svårast för han och de resulterade i endel envishet och kämpande. Vi testade allt från att göra en volt åt de hållet bogen peka för att avbryta mönstret och återfå en bra balans och fortsätta. Jag försökte även med att rakställa och "börjaom" så han var med och sista var då självklart att gasa ut oss för att han skulle få in sitt högreven undersig.

Jag fick helatiden blanda dessa alternativ för tro mig han lär sig snabbt de han vill. Vi fick till några bra volter och ja va riktigt nöjd sedan blev de pannkaka ett varv för att sedan bli hyfsat. Knas som inte ville grisa ber sina ben i dem stora vattenpölarna som fanns fick känna på hur de va att ta alla gångarter genom den. Utnyttjade den ibland då han drog mot den och sköt ut bogen så fick ja lite hjälp av den när han kom i kanten och plötsligt lyssna på mina ben!

Efter passet så sadlade Maria sin grå och vi skrittade ut i skogen en kortis. Wille gick faktiskt först emellanåt och först över den läskiga bron! Sedan gick vi en helt by runda för både mig och han i gräset och vi tåga allt på först vilket ja tyckte va väldigt roligt! Hoppade av och gick sedan den sista biten med en mycket trött men belåten räka!

Att tänka på:
• skjuter han ut bogen - återfå balansen 1. Voltat 2. rakrikta 3.gasa
• det är okej om han fattar galopp/fel galopp bara han fortsätter på samma spår
• bli tuffare i ridningen, det är bär ja är förbannad som han går som bäst!
• fatta bra galopper och låt han springa på, svänger han själv för att sakta av sväng med men gasa ut rakt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback