Träning för Maria Hagström

Tisdag
Lungn och fin i hanteringen vi hade lite problem att gå på farliga sidan idag när vi skrittade fram för hand men de blev bättre. tog och longerade honom och ja han fick springa av sig endel då energin flödade och lite därtill. Blev några luftfärder men sedan så hittade han bra takt och tempo som han kunde fortsätta med.
 
Vi satte upp och fortsatte sedan med att flytta undan för skänklarana i hörnerna och nu ska ja även börja lägga till ytterskänkel mot bogen för att han inte skall flyta ut för mig samt kunna rama in han lite. Detta märks tydligast i högervarvet mot staketet då vi mer eller mindre går som ett härligt L.
 
Fortsatte sedan i trav och gjorde mina volter och när dessa kändes hufsade kontrolerade så fortsatte vi med tre serpentiner och ibland med en volt i varje för att få han för skänklarna. Knas hade väääldigt brottom idag så de gick i 180 knyck och utan att kunna sakta ner lite utan fick istället använda mig av minivolter och även här tänka på att inte styra så mycket utan använda mig mer av mina ben.
 
Mot slutet av passet då vi kommit till galoppen va han fruktansvärt fin och följsam. Vi kunde galopera på och samtidigt driva lite och flytta. Det blev bättre och galoppen är heltklart hans bästa och lättaste gångart då ja kommer åt han och han svarar direkt. Efter detta så gick han som smör. Han hade lugnat ner sig betydligt och vi hittade ett bra tempo och ett fruktansvärt bra stöd i munnen. Jag kunde även här rida våra serpentiner med volter utan problem och han svarade på bra!
 
 
Att tänka på!
* Flytta fram ytterskänkel och "knacka", va irriterande och inte "fastna"
* Förbered noga innan vändningen yttersidan
* Volter volter volter till ALLT - minska tempo, få rundare, få ut han, få han avslappnad, ja allt
* När han trippar iväg i skritten gör en mindre volt - han svarar ju "rätt"
* Tappa inte yttertygeln förmycket utan stödjaupp
* blir han för spänd för att galoppa - gör bara någon fattning så att du vet han lyssnar
 
 

Kommentarer
Emma säger:

Kul att du rider för Maria! Hon är ju såååå duktig!

2012-08-02 | 01:01:11
Bloggadress: http://emmasgarderob.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback