Dyr nytänkt sadel

Läste om denna sadeln för ett tag sedan men lika fort som de började skrivas om den så försvan den från "nyheterna". Det enda jag fick nys om då var att de skulle vara någon form av fjädrande effekt i saden som gynnade både ryttaren och hästen. Hittade en artikel på Hippson där de va en testryttare som hade provat sadeln så ja tänkte dela med mig med testen här.

Hög prislapp – men god funktion

Med en prislapp på ungefär 50 000 kronor är den nya S1-sadeln från Prestige en lyxpryl av högsta rang. Men enligt två ryttare som provat sadeln lever den upp till förväntningarna. Enligt dem får hästen en större rörelsefrihet och ryttarens sits förbättras. 

Lyxsadeln Prestige S1 har två överlappande, fjädrande bommar vilket gör att stötdämpningen reducerar viktpåverkan på hästens rygg markant, enligt tillverkarens beskrivning. Dessutom är sadeln byggd för att minska stötarna för ryttaren under hoppning och markarbete.
Men hur bra det än låter så är det långtifrån alla som kan köpa en sadel för 50 000 kronor, och just därför är det kanske extra intressant att höra om de som testat den tycker att den är värd den högt satta prislappen.

Lina Breitholtz och Kristina Warg är två ryttare som har fått möjligheten att rida i S1-sadeln. Lina tävlar för närvarande både ponny och häst, ponny upp till MsvB och häst upp till 130. Kristina Warg tog silver på inomhus-SM förra året och tävlar storhäst upp till 150.

För Lina blev det en aha-upplevelse att rida i den nya sadeln från Prestige.
- Min häst fick ett mycket större steg så till en början blev distanserna mellan hindren svåra att rida på rätt antal galoppsprång. Men det är ju bara en vanesak. Jag kände också att jag fick ett bättre stöd för skänkeln och att jag hade lättare att komma ner i sadeln efter hindret, säger hon.
Linas mamma Käty var med på provningen. Att köpa en sadel för 50 000 kronor var kanske inte det hon hade tänkt i första hand.
- Men vi vill skapa de bästa förutsättningarna för Lina att lyckas med sitt tävlande. Och man såg verkligen skillnaden från marken också. Lina beskrev känslan och vi som tittade på kunde se hur hästarnas steg förändrades när de fick den här sadeln på ryggen, säger Käty.

Även Kristina Warg är överraskad över hur bra sadeln fungerar.
- Jag var ganska skeptiskt inställd till en början. Bland annat trodde jag att jag skulle komma för högt upp över hästen eftersom sadeln i sig är ganska hög. Men känslan med S1:an var väldigt bra när jag red i den, säger hon.

Också Kristina beskriver hur hennes häst fick större rörelsefrihet i bogarna och att den hoppade bättre med den nya S1-sadeln på.
- Visst är det mycket pengar som ska läggas på en sadel. Men man kan också se det som att det är bättre att lägga pengar på en bra sadel än på en häst som får problem med ryggen, säger Kristina.
Hon samarbetar med Sharpman och med deras hjälp kontrolleras med jämna mellanrum att alla sadlar ligger bra på alla hennes hästar.
- Det är jätteviktigt att sadeln passar på hästen för att förebygga problem, säger hon


Artikeln hittar ni HÄR


Kommentarer
Nathalie säger:

50 papp för en sadel..... nja....!!

2012-02-01 | 22:47:41
Bloggadress: http://nathaliesafko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback