Dagens träning

Torsdag
Att man aldrig kommer igång men nu jädrars! Idag så tömkörde jag. Eller försökte mig på tömkörning igen. Vi började med att skrita fram för hand en bit utanför padocken och sedan så "tömmade" ja runt han lite. Vi kollade av båda varven och att de gick att svänga, stanna och starta. vänstervarvet var de svåra idag och han vände lixom in huvudet mot vänster men gick åt vänster. Ett distrationsmoment var även att de fanns tre andra hästar i padocken och dem va självkart mycket mer interesanta än att lyssna på vad ja gjorde.

Tillslut så gick de. Vi försökte då på oss att trava på volt och ett - två varv gick riktigt bra men sedan så sket det sig. Dels för min okunskap och dels för att de red förbi någon och han ville springa efter. Vi fick oss vart fall kommit till den övre delen av padocken och nu fanns de bara en ponny kvar och han stack mot mitten eller tvärnitade vilket inte var till min glädje. Så för att få han att tänka lite mer och bara tänka på framåt så sprang vi runt på en åttavolt.

I början blev han lite konfundersam precis i själva volt bytet men efter några byten så fattade han vad ja ville och sprang på fint. När ja kände att han lyssnade på mig och inte bara ranta iväg och faktist fäljde min åtta även om ja la den lite dumt ibland så avslutade jag på topp.

Sedan så skulle han självkart bli rädd för något när vi skulle gå ut så de blev lite miljöträning där med med en sockerbit som ja sparkade runt lite härovar.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback