uppdatering ang fång

läste denna artikeln i senaste ridsport.

Psylliumfrön, ofta kallade loppfrön, brukar rekomenderas i förebyggande syfte mot sandkolik. Eftersom man inom humanmedicinen kommit fram till att loppfrön sänker blodsockernivån efter en måltid, har det även testats på hästar. I en amerikanskstudie lät man tolv hästar äta loppfrön dagligen under två månader, i doser från 90-270 gram/dagen. Jämfört med en grupp kontorollhästar, som inte fick detta, hade samtliga lägre blodsockervärlden och även lägre insulinvärde och koncentration efter utfodring. Vilken mängd loppfrön hästarna fick hade mindre betydelse. - Psylliumfrön kan vara s'rskilt bra för överviktiga, insuliinresistenta hästar, säger Shannon John K Moreaux vid Montana State University, som genomförde testen. Psylliumfrön kommer från en grodladsliknande växt i asien

Mycket interesant artikel även om den är kort men ja de va enligt mig värt att veta. =)


Kommentarer
Anna - FrieserKär säger:

Sv: Hehe, kul att vi båda har unghäst :)

Hur gammal är din? Hur långt har ni kommit?



Riktigt fin är han :D

2011-06-19 | 20:31:57
Bloggadress: http://frieserkar.blogg.se/
Anna - FrieserKär säger:

Sv:

Vad kul, ni kommer ha så roligt!



Min Sunny är 2år.

Har haft henne sedan april och då var hon i princip ohanterad, hade gått på lösdrift.

Så vi har kommit såpass långt att hon är van och lätthanterad i den dagliga hanteringen (förutom hovarna).

Hon är också lite Nh-tränad och kan grunderna i tömkörning.



Vill verkligen rekomendera att du tömkör Wille innan inridningen, som en min tränare sa: Då är nästan halva jobbet gjort :) Haha

2011-06-19 | 20:41:27
Bloggadress: http://frieserkar.blogg.se/
Emma säger:

Psylliumfrön är även väldigt bra för människomagar som är stressade!

Jag tycker din nya header är jättefin, önskar jag hade tålamod nog att göra om min...

2011-06-20 | 10:10:23
Bloggadress: http://emmasgarderob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback